Oppstart av videolegevakt 8. april 2024

Informasjon om oppstart av prøveprosjekt for videolegevakt.

Du skal alltid velge fastlegen om du kan - men noen ganger blir man syk etter at fastlegen har stengt.
Nå er det gode muligheter for at du likevel slipper kjøreturen til Orkanger, hvis det ikke er veldig alvorlig.
Den 8. april åpner videolegevakt på Helsetunet på Sistranda hverdager fra kl. 15:30 - 22:00!

Uansett må du først ringe 116117 for å få råd om hva du skal gjøre. Hvis det er nødvendig kan du komme til oss på Helsetunet. Her får du hjelp av sykepleier og kan snakke med legen som stiller opp på video.

Velkommen alle Frøyværinger, nå har vi lege litt lengre!

Hvem ringer du når?

· 113 når det er akutt og står om liv.

· 116 117 når det gjelder sykdom eller skade som ikke kan vente til fastlegens åpningstid.

Frøya legekontor har åpen mellom kl 09.00–15.00 på hverdager og kan nås på telefon 72 44 70 80

Legevakt - Ring først, men du kan vente hjemme

Når du kontakter legevakta - ring på forhånd, og du får tidspunkt for når og hvor du kan møte opp.

Når du ringer det nasjonale legevaktnummeret 116 117 – vil du alltid komme til nærmeste legevakt.

Oppstart av prøveprosjekt videolegevakt 08.04 - 2024

Formålet med prøveprosjektet er å teste videolegevakt på ukedager som et tiltak for å redusere arbeidsbelastningen for fastleger og forbedre tilgjengeligheten for innbyggerne. Prosjektet vil ha en varighet på ett år.

Utenom åpningstiden for fastlegen og lokal legevakt er det opprettet videolegevakt ved Frøya Helsetun.

Videolegevakt er et legevaktrom hvor en sykepleier tar imot pasienten, tar prøver og målinger og oppretter samtale med legevaktslegen via storskjerm. Videolegevakta har moderne, elektronisk utstyr. Sykepleier steller sår, gir medisiner og fungerer som legevaktsykepleier.

Målet med videolegevakt er at pasienter som ikke trenger det, skal slippe å reise til Orkanger.

Ordningen vil inkludere

· 08.00-15.30: Fysisk legevakt ved Frøya legekontor

· 15.30-22.00: Videolegevakt på Frøya helsetun med sykepleier (prøveprosjekt)

· 22.00-08.00: Fysisk legevakt på Orkanger (LiO)

Helgeordningen forblir uendret. Åpningstid 10.00 – 20.00 annenhver uke Hitra og Frøya.

Hvordan videolegevakt vil fungere i praksis

Pasienten kontakter legevaktsentralen på telefon 116 117. Pasienten vurderes som vanlig, og om nødvendig videreformidles pasient til videolegevakten. Pasienten får tid for konsultasjon, som finner sted ved Frøya helsetun. Legen utfører vurdering, diagnose og behandlingsplan via video, med sykepleierens assistanse.

Spørsmål

Eventuelle spørsmål angående pilotprosjektet for legevakt i Frøya kommune kan rettes til postmottak via e-post: postmottak@froya.kommune.n