Forebyggende tiltak mot tett avløp og forurensning

Kaster du avfall i vask eller toalett, kan du tette rørene som sender avløpsvannet til rensing, og det vil ofte havne i naturen.

Alle innbyggere bør tenker over hva de putter i avløpet. Dette gjelder både om du har avløp til kommunalt nett eller privat avløpsanlegg. Avfall er ikke velkomment, og skaper store problem for våre anlegg. Det er kun 3 ting som skal i toalettet: tiss, bæsj og toalettpapir.

Dette skal ikke i vasken eller toalettet:

• fett og oljer
  • matrester
  • kaffegrut og kaffefilter
  • stearin
  • bleier, bind og tamponger
  • våtservietter og sminkefjerningsservietter
  • bomullpads og Q-tips
  • leker
  • sigaretter og snus
  • tyggegummi, tanntråd og tannstikkere
  • linser
  • plaster, kompresser, bandasjer og lignende

Sjekk gjerne også om det er en wc eller en kran som står og renner, noe som kan medføre at vi transporterer og renser rent vann + at det må dimensjoneres for større mengder enn behovet egentlig er.

En samlet innsats for dette vil gjøre utslag på flere områder som kommer Frøyas innbyggere til gode, blant annet med tanke på miljø og kommunale avgifter.

Installasjon av vannmåler er også med og bidrar i denne jobben for den enkelte.

Ann-Magritt Glørstad

Virksomhetsleder eiendomsforvaltning, kommunalteknikk og utbygging