Frøya er nå en del av Trøndelag brann- og redningstjeneste

Fra 01.01.24 ble Frøya kommune en del av Trøndelag brann- og redningstjeneste (TBRT) IKS.

Dette betyr at det nå er TRBT som ivaretar og styrer brann- og redningstjenesten, samt feiertjeneste for oss. Kommunens brannsjef heter nå Torbjørn Mæhlumsveen, og han har sitt hovedkontor på Sluppen i Trondheim. Lokalt på Frøya har tidligere brannsjef Johan Pettersens fremdeles ansvar. Hans nye tittel er distriktsleder beredskap, avdeling Frøya. Johan er også stasjonsansvarlig for brannstasjonen og depoter lokalt.

I forbindelse med brann- og ulykkesberedskap vil ikke innbyggerne på Frøya merke noen stor forskjell. Brannstasjonen på Sistranda og depotene på Nordskaget, Mausund og Sula består som før. Likeså vil alt av mannskaper rykke ut og bistå innbyggerne under lokal innsatsledelse som tidligere.

TBRT’s store beredskapsfaglige kompetanse vil styrke beredskapen lokalt på Frøya. Flere øvingstimer og tilgang til faggrupper innenfor alle våre beredskapsoppgaver, samt viktige erfaringsdelinger vil utvilsomt styrke den lokale beredskapen.

Det viktige brannforebyggende arbeidet vil også styrkes betydelig med inntreden i TBRT.  Det vil bli økt satsing rettet mot virksomheter som driver utleie/overnatting, forsamlingslokaler, risikoutsatte grupper m.m. Her vil metoder være både brannforebyggende tilsyn og informasjon/motivasjonstiltak. Det vil bli ansatt en brannmester forebyggende lokalt på Frøya som får støtte og oppfølging fra det store brannforebyggende fagmiljøet i TBRT.

Feiertjenesten vil bli representert med to feiere som vil bli tilsatt lokalt Frøya. De vil i tillegg til feiing av røykløp og pipe, utføre boligtilsyn, der det blant annet kontrolleres at røykvarslere og slokkemidler er innenfor krav i lov og forskrift. Dette gjelder både fritids- og helårsboliger.

Frøya kommune tiltrer TBRT` s slagord: TRYGGHET FOR ALLE - HVER DAG

Kommunedirektøren