Pasient- og brukerombud

Fikk du ikke helsehjelpen du trengte?
Mener du at rettighetene dine som pasient, bruker eller pårørende ikke er oppfylt, eller opplever å ikke ha mottatt de tjenestene du har krav på, kan du bruke retten til å klage. Pårørende kan også ha klagerett.

Trenger du råd og veiledning på veien, har du mulighet til å kontakte Pasient- og brukerombudet. De informerer om hvilke rettigheter du har.

Pasient- og brukerombudet jobber for å ivareta pasienter, brukere og pårørende sine behov, interesser og rettssikkerhet i offentlig helse- og omsorgstjeneste. Dette er et gratis lavterskeltilbud for innbyggere i hele Norge, og du kan være anonym.
 

Hva kan Pasient- og brukerombudet hjelpe deg med?

  • klargjøre om saken er riktig behandlet
  • oppfordre tjenesteapparatet til å vurdere saken din på nytt
  • oppfordre instanser til å endre faglig og/eller administrative forhold for å bedre tjenestetilbudet
  • gi informasjon, råd og veiledning om dine rettigheter som bruker eller pårørende
  • være samtalepartner og drøfte dine erfaringer
  • bidra til å løse konflikter og bistå i dialog med tjenesteapparatet
  • bistå med å formulere og videreformidle spørsmål eller klage til rett instans

 

Kontakt info Pasient- og brukerombud Frøya
Telefon: 98066334 
Epost: sibel.spahiu@froya.kommune.no